PARADIGMA PERKEMBANGAN MEDIA PENGAJARAN




 


Rajah 1 Paradigma perkembangan media pengajaran.

Audio-Visual Kawalan Guru
  • Bersifat media gabungan yang paling banyak dan lengkap dan membolehkan pelajar-pelajar menerima maklumat dengan efektif dan sistematik. Seperti contoh:
  1. Gambar dan Perkataan
  2. Youtube
  3. VCD
  4. Lagu
Alatan Komunikasi
  • Alat digunakan sebagai bahan untuk menyampaikan pengajaran dengan sistematik bagi tujuan ulangkaji dan PDPR seperti:
  1. Televisyen : Didik TV, Astro Tutor TV, dan sebagainya.
  2. Komputer : Memudahkan guru menyediakan bahan pengajaran dalam bentuk teks grafik, audio, visual, slide pembentangan dan juga membantu murid dalam melaksanakan pembelajaran berasaskan teknologi, seperti E-learning dan Frog VLE.
  3. Telefeon Pintar : Pengajaran dan Pembelajaran secara online melalui aplikasi Telegram, Google Meet, Facebook, dan What Apps.
Integrasi Sistem Pembelajaran
  • Penggunaan ICT merupakan asas dalam perlaksanaan secara meluas dalam pendidikan di Malaysia.
  • Sebagai alat pemudah komunikasi yang membolehkan guru dan murid yang berbeza lokasi untuk menghantar dan berkongsi maklumat. Pembelajaran secara Koperatif dan Kolaboratif mendorong penglibatan secara aktif.
  1. Teks
  2. Grafik
  3. Audio
  4. Video
Sumber Pembelajaran 
  • Buku teks menjadi sumber pengajaran dan pembelajaran utama dalam pendidikan. Guru perlu bijak menggunakan pelbagai kaedah untuk menyampaikan isi kandungan buku teks.
  • Nota yang diperoleh di dalam buku teks boleh disampaikan dalam bentuk video, grafik, dan slide pembentangan.
  • Bahan rujukan lain juga boleh didapati daripada jurnal, artikel, dan buku ilmiah.
  • Guru perlu memastikan rujukan internet diambil mengandungi isu kandungan yang tepat sebelum berkongsi dengan pelajar.